Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@12:31:05 GMT

گردشگری مذهبی در شیراز نهادینه شود

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۱۲۰۹

گردشگری مذهبی در شیراز نهادینه شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس در مراسم اختتامیه دهه گردشگری مذهبی در شیراز با بیان اینکه نگاه عمیق به گردشگری مذهبی در شیراز کلید خورده است، اهمیت در نظر گرفتن مذهبی بودن به عنوان یک رویکرد گردشگری در این کلانشهر را مورد تاکید قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا مقدمات سیر و گردشگری را فراهم کرده‌ایم؟ یکی از این ملزومات را ایمنی و امنیت برشمرد و گفت: ایمن بودن یعنی رفع مشکلاتی که ممکن است در مسیر گردشگری وجود داشته باشد.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه دست‌اندرکاران امر گردشگری باید موانع ممکن را رفع کنند تا سیر و گردشگری مطلوب باشد، افزود: اگر کسی در این شهر از هر کوی برزنی به سمت حرم‌های مطهر می‌رود از هر جهت باید شرایط فراهم باشد، چرا که مردم علاقمند هستند و می‌خواهند، اما متاسفانه به دلیل یکسری معضلات نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس از اعضای شورای شهر، شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز بابت برگزاری آیین اختتامیه دهه گردشگری مذهبی قدردانی و اضافه کرد: انصافا نگاه عمیق و گسترده به مقوله گردشگری مذهبی کلید خورده است.

به گفته آیت‌الله دژکام، در بحث گردشگری مذهبی ما می‌توانیم این مذهبی بودن را که بعد از گردشگری ذکر می‌کنیم به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی به دنبال اینست که مکان‌های مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و این کار خوب و شدنی است، اما از یک سو می‌توانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد گردشگری در نظر بگیریم نه تنها قید مکان و اگر این عبارت را به عنوان رویکرد در نظر گرفتیم مسئله متفاوت می‌شود.

او اظهار کرد: در رویکرد گردشگری مذهبی از مکان‌هایی که به طور خاص مکان مذهبی هم نیستند دیدن می‌کنیم، اما با رویکرد مذهبی و این موضوع دیگری است که باید برای شهر شیراز به دنبال نهادینه شدن این رویکرد در بحث گردشگری باشیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به قابلیت‌های بالای گردشگری این کلانشهر، اظهار کرد: حیف است این همه امکانات و ظرفیت، ضایع شود.

دلیل ماندگاری نام آبش‌خاتون، رویکرد مذهبی اوست

آیت‌الله دژکام دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، پس از گذشت ۷۰۰ سال رویکرد مذهبی او دانست و گفت: دلیل زنده بودن نام آبش خاتون، این‌ست که موقوفه اولیه حرم مطهر شاهچراغ (ع) متعلق به او و جنبه وجه اللهی آن است، والا هزاران ملکه و دختر شاه در طول تاریخ بوده‌اند، اما امروز اسمی از آن‌ها نیست.

او با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد اسم خود را باقی بگذارد باید این رویکرد را دنبال کند، گفت: نام این بانو ۷۰۰ سال باقی مانده به خاطر اینکه قرآن به حرم حضرت احمد بن موسی (ع) وقف کرده و در موزه فارس قرآن ایشان وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین تاکید کرد که اگر قرار است رویکرد گردشگری مذهبی در شیراز عملیاتی شود باید در محله فلکه خاتون، قبر آبش خاتون به عنوان رویکرد مذهبی دیده شود.

آیت‌الله دژکام خطاب به متولیان گردشگری گفت: در رویکرد مذهبی شما حتی می‌توانید ارگ کریم خان را هم به عنوان ظرفیت گردشگری مذهبی در نظر بگیرید چرا که این مکان تاریخی پیوند مذهبی دارد و صرفا یک مکان تاریخی نیست.

او افزود: شیراز علاوه بر اینکه شهر مسلمانان است حرم سوم اهل بیت پیامبر (ع) در ایران است و این نیز علت مضاعف است برای اینکه رویکرد مذهبی را در گردشگری این شهر باید دنبال کنیم و در حین اینکه در مکان‌های تاریخی سیر می‌کنیم نگاه و رویکرد ما مذهبی باشد یا مسئله گردشگری سلامت که اگر با رویکرد مذهبی بخواهد انجام شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ و واقعیت این است که تمدن سازی اسلامی از همین جا آغاز می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ما همانند دوره قبلی طالبان که حاکم کشور افغانستان بودند نیستیم که هر مکان تاریخی را خراب کردند بلکه ما می‌گوییم مکان‌های تاریخی با نگاه گردشگری مذهبی دیده شود، گفت: خدای متعال فرموده که سیر کنید و آثار تاریخی قوم‌های مختلف را نگاه کنید و برای خود عبرت بگیرید و این به معنای گردشگری مذهبی است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: متاسفانه تا چندی پیش به مکان‌های مذهبی شهر کم توجهی می‌شد و توانستیم این مشکل را حل کنیم و بنده امیدوار هستم ضمن همه کار‌های لازمی که عزیزان در این خصوص انجام می‌دهند وارد گام بعدی شویم و قدم بعدی ما این است که رویکرد مذهبی را در بازدید از مکان‌های غیر مذهبی به کار ببریم.

او خواستار ارائه آموزش‌های کاربردی در این زمینه شد و گفت: نتایج مطلوب حاصل از آموزش، موجب کی‌سود تا گردشگر با حقایق دینی ما در ضمن بازدید از باغ و بوستان و مکان‌های تاریخی آشنا شود.

نماینده ولی فقیه در فارس خواستار تقویت رویکرد مذهبی در گردشگری مذهبی و تربیت تور لیدر‌های مناسب و فضاسازی که در هتل‌ها و امثال آن به نفع گردشگری با رویکرد مذهبی انجام می‌شود، شد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه همین رویکرد است، گفت: باید در این مورد زمینه سازی کنیم و امید است محدودیت‌های کرونایی کمتر شود و

امام جمعه شیراز تصریح کرد: به نظر می‌رسد روال تمدن سازی که رهبر معظم انقلاب فرمودند شروع شده و در نسل جوان ما نوع نگاه بسیار عمیق است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امام جمعه شیراز گردشگری مذهبی گردشگری مذهبی در شیراز نماینده ولی فقیه رویکرد گردشگری آیت الله دژکام رویکرد مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۱۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باور‌ها و اعتقادات، روح اقتصاد یا بستر توسعه

دکتر امین عربی؛* ماکس وبر تاریخ نگار و جامعه شناس آلمانی در کتاب "اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری" نهاد مذهب پروتستان را در مقایسه با مذهب کاتولیک، واجد بستر مناسب تری برای رشد و توسعه اقتصادی می‌داند. اکنون این فرضیه در اقتصاد خودنمایی می‌کند که باور‌ها و اعتقادات سنتی و مذهبی، روح اقتصاد را می‌سازند یا زیربنای رشد و توسعه اقتصادی هستند. این دو فرضیه شباهت‌های بسیاری با هم دارند. وقتی قایل هستیم که اقتصاد دارای جسم و روح می‌باشد در این صورت، جسم، امکانات اقتصادی و روح، باور‌های یک جامعه را شامل می‌شود و این دو گاهی جانشین همدیگرند و همدیگر را تقویت و گاهی در تضاد رفتاری هستند و همدیگر را تضعیف می‌کنند.

نگاه زیربنا بودن اعتقادات و روبنا بودن امکانات با این تصویر سازگار است که باور‌ها مانند زمین کشاورزی است و در صورت مستعد بودن زمین، محصولات بیشتر نصیب می‌گردد و در غیر اینصورت محصول کمتری حاصل می‌شود. این تصویر در کنار تصویری دیگری که اقتصاد را شخصیتی دارای روح و جسم ترسیم می‌کند، اندکی متفاوت است. در حالت اول تقویت زمین به عنوان بستری برای رویش، مسئله اصلی است و در حالت دوم تقویت روح و جسم به توسعه می‌انجامد و بر طرف کردن ضعف‌های روحی از طریق روان شناسان و ضعف جسمی از طریق پزشکان درمان می‌شود؛ به این معنی که به مجموعه‌ای از دانش‌ها برای رشد و توسعه نیاز است.

آنچه در کتاب‌های اقتصادی به عنوان زیربنا و روبنا مطرح شده است جنبه‌های دقیقی از زوایای رشد و توسعه را آشکار می‌نماید. در این حالت باور‌ها و اعتقادات زیربنای رشد و توسعه اقتصادی هستند، این باور‌ها و اعتقادات مانند قطعه زمینی است که در آن اقتصاد کاشته می‌شود، رشد و نمو پیدا می‌کند و جامعه از محصول آن بهره می‌برد. باور‌ها و اعتقادات سنتی و مذهبی زیر بنا و منابع، امکانات، توانمندی‌ها و باور‌های سنتی و مذهبی روبنا هستند.

برای توضیح بیشتر نگاهی به بخش گردشگری در یک منطقه نشان می‌دهد، در واقع، مکان‌های توریستی مانند اماکن مذهبی و آثار باستانی و زیر ساخت ها، مانند هتل‌ها و رستوران و سیستم حمل و نقل و وضعیت امنیتی و وسایل مبادله و سایر ملزومات مورد نیاز برای گردشگران، جسم این بخش و باور‌ها و اعتقادات مردم در مواجهه با گردشگران، روح آن را تشکیل می‌دهد.

اگر مردم آن منطقه در باور‌های خود گردشگران را عامل ورود فرهنگ‌های بیگانه قلمداد کنند و مردم آن جامعه، فرهنگ بیگانه را نپسندند و در تضاد با باور‌ها و اعتقادات خود تشخیص دهند، در این صورت هرچه این کشور دارای امکانات، بستر‌ها و مکان‌های بکر گردشگری باشد، اقتصاد گردشگری، توسعه نخواهد یافت. در این وضعیت اقتصاد به دلیل ضعف‌های روحی از گردشگری بهره نخواهد برد و اگر برنامه‌هایی برای بهبود گردشگری و رونق آن در دستور کار باشد، تغییر در باور‌های مردم جامعه در خصوص صنعت گردشگری و حل تضاد‌های موجود در فرهنگ محلی و فرهنگ‌های بیگانه و چاره اندیشی در باره آسیب‌های ناشی از ورود فرهنگ‌های بیگانه در اولویت خواهد بود. در واقع این روح صنعت گردشگری است که باید بهبود یابد.

هر کدام از این دو فرض را در نظر بگیریم، ضعف جسم و روح یا ضعف روبنا و زیربنا به رکود در رشد و توسعه اقتصادی می‌انجامد و هر دو فرض بر این موضوع تاکید دارند که باور‌ها روح اقتصاد بوده و مرگ یکی یا ضعف یکی به مرگ اقتصاد منجر می‌شود.

باور‌ها و اعتقادات چگونه شکل گرفته اند و در طول تاریخ چگونه تغییر نموده اند، حجمی به وسعت تاریخ را در بر دارد. اعتقادات و باور‌ها از خرد یا دین نشات گرفته اند و پیوسته بین نسل‌ها جریان داشته است. سنت و مذهب همواره همراه بشر بوده و متناسب با رشد جامعه، تکامل یافته است. سنت‌ها و مذهب‌ها همچنانکه از طرفداران متعصب و مبلغ‌های توانمندی بهره می‌برند، مخالفان سرسخت و منتقدان مسلطی نیز دارند. از آنجایی که بخش مهمی از باور‌ها و اعتقادات نشات گرفته از مذهب‌ها می‌باشد، شاید جدال اصلی طرفداران و مخالفان مذهب‌ها در مرحله اول به آسمانی یا زمینی بودن دستورات باشد، اما در نهایت این عقل و خرد بشر است که قضاوت نموده و نتیجه قضاوت موجب استقبال و استحکام باور‌ها شده یا مانع ترویج آن گردیده است.

مطالعات تاریخی و جامعه شناختی نشان می‌دهد که پیامبران به هنگام تبلیغ دستورات الهی با پذیرش آن‌ها از سوی خردمندان جامعه روبرو بوده و اطرافیان پیامبران را انسان‌های خردمند و با استعداد تشکیل می‌اده و آن‌ها در ترویج باور‌های درست تلاش می‌نمودند. بعد از استقبال جامعه از دستوراتی که رستگاری فردی و جمعی را هدف قرار می‌داد، مبلغ‌ها و افراد سود جو در لباس و کسوت مبلغ دینی باور‌ها و اعتقادات را دستخوش تغییراتی می‌نمودند به نحوی که در ادامه از سوی خردمندان جامعه غیر قابل پذیرش می‌شد. انحراف از دستورات الهی، مذهب‌ها را به عنوان بخش مهمی از روح اقتصاد‌های در حال توسعه و به عنوان بستر رشد و توسعه از کارایی‌های لازم می‌انداخت.

آسمانی بودن باور‌های مذهبی، به دلیل عناد‌های علمای مذهب‌های مختلف با هم و همچنین از طریق روایت نمودن روایات و احادیث دروغین و بی اعتبار و نسبت دادن آن‌ها به پیامبران آسیب‌های جدی به مذهب‌ها وارد می‌نمود و در ترازوی عقل و خرد، پذیرش بسیاری از باور‌ها را را نیز زیر سوال می‌برد و زمینه نقد بسیاری از آن‌ها را که به این شکل وارد مذاهب شده بود فراهم نمود.

از ابتدا معیار فراگیر برای پذیرش دستورات و در مرحله بعد که تشخیص و زدودن انحرافات از جامعه دانش، عقل و خرد بشری بوده است. دین‌های الهی تاکید دارند کسی که عقل ندارد دین ندارد و معتقدند آنچه را عقل بپذیرد دین می‌پذیرد و آنچه دین می‌گوید منطبق با عقل است.

با این حساب توسعه دانش و خرد بشر توانسته بخش زیادی از باور‌ها و اعتقادات باطل را که به هر طریقی وارد دین شده، شناسایی و حذف نماید. با حذف بخش مهمی از باور‌ها و اعتقادات غلط، روح بیمار اقتصاد بهبود یافته و زمینه رشد و توسعه فراهم می‌شود.

برای اینکه وسعت انحراف‌های صورت گرفته در باور‌ها و اعتقادات مذهبی روشن شود، مطالعه تاریخ و جعل کنندگان احادیث و روایات، کمک بزرگی به این مهم می‌نماید. در اسلام جعل حدیث فراوان صورت گرفته و ابن ابی العواجاء، احمد الجویباری و ابوهریره و بسیاری دیگر، کسانی بودند که به گواهی تاریخ هزاران حدیث جعلی به نام پیامبر منتشر کرد. طبیعی است که وارد کردن احادیث جعلی در خدمت قدرت و با هدف رفاه و کسب سود یا تحت فشار حاکمان صورت می‌گرفت و منجر به ایجاد باور‌های غلط می‌شد.

زشتی وارد نمودن خواست‌های زمینی در پیام‌های آسمانی در همه ادیان وجود دارد. در تاریخ تمدن نوشته ویل دورانت و ترجمه حسین کامیاب و همکاران آمده است، کلیسا که جایی برای طلب مغفرت در درگاه حضرت مسیح بود به جایی مبدل شد که تمام اقشار جامعه برایش تصمیم می‌گرفتند. تا جایی که این دستگاه‌ها احتیاجشان به پول بیشتر از احتیاجات اصلاحی بود که از آمرزش نامه‌هایی منتشر ساختند که درآمد حاصل از آن را هم در اختیار خود در می‌آوردند.

آنچه به صورت کذب و دروغ به عنوان باور وارد اعتقاد دینی می‌شود، تحت عنوان خرافات و جهالت باعث می‌شود، خرد در مقابل جهل قرار گیرد و ضرر مضاعفی ایجاد نماید که در نتیجه آن تعصب دینی اجازه خرد ورزی و تشخیص سره از ناسره را نمی‌دهد.

برای اینکه هزینه‌های باور‌های آغشته به جهالت برای جامعه اندکی روشن شود، نگاهی به رویداد‌های حدود سیصد سال پیش جهان اسلام زمانی که نادرشاه افشار در ایران و بابعالی در عثمانی براساس دستورات اسلام حکمرانی می‌کردند، به اهمیت این بحث کمک بزرگی می‌نماید. تلاش نادر شاه افشار برای پذیرش مذهب جعفری از سوی عثمانی به عنوان خامس مذاهب سنت و استنکاف عثمانی به دلیل بدعت در دین و هزینه‌هایی که از این طریق بر دو کشور بزرگ جهان اسلام وارد شد، نشان از عمیق بودن باور‌ها و اعتقادات مذهبی جامعه و ترکیب آن با تعصب مذهبی و شیوع نوعی بیماری در روح اقتصاد در فرآیند توسعه و رشد دارد. نتایج حاصل از این بیماری روح اقتصاد هر دو جامعه را برای سال‌ها با ناکامی روبرو ساخت.

در تاریخ ایران امیر کبیر را معمار و طبیب اقتصاد ایران در آن مقطع می‌دانند. اقدام مهم امیر کبیر در واقع نجات روح بیمار اقتصاد ایران از باور‌ها و اعتقادات غلط و نهفته در جامعه آن روز بود. جایی که باور‌های غلط در پیوند با تملق، تطمیع و تهدید و جامعه را از دستیابی به خوشبختی و سعادتمندی دور می‌ساخت.

در تاریخ ایران نوشته پیرنیا آمده است امیر کبیر در راه چاره اندیشی، در قدم اول بر غالب وظایف و مستمریات گزاف ملا‌ها و شاهزادگان و متملقانی که آن‌ها را بدون هیچ استحقاقی دریافت می‌داشتند کشید و در این مرحله، چون خود رشوه خوار نبود و از راه تهدید و تطمیع از راه به در نمی‌رفت ملاحظه هیچ کس را نکرد و به این ترتیب مبلغ عظیمی از مخارج را در سایه امنیتی که پیش آمده و حمایتی که از بازرگانان می‌کرد رونق کلی داد. صنایع داخلی را تشویق کرد و صنعتکاران را به تقلید مصنوعات خارجی وا داشت. عده‌ای را برای آموختن حرف و صنایع به فرنگستان فرستاد و در بسط زراعت و آبادی شکور مساعی بسیار به خرج داد.

اکنون این واقعیت پیش روی کشور‌های در حال توسعه است که چه میزان از باور‌ها و اعتقادات آن‌ها مانع توسعه و چه میزان از این باور‌ها هموار کننده مسیر توسعه است. هرچه خرافات، دروغ و باور‌های غلط بیشتر باشد روح اقتصاد ضعیف تر، و جسم اقتصاد نحیف‌تر خواهد شد و جسم نحیف و روح ضعیف اقتصاد، سایر جنبه‌های حکمرانی را نیز به نابودی می‌کشاند.

*دانش آموخته اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • اساس و پایه دانشگاه بر منزلت استاد نهادینه شده است
  • باور‌ها و اعتقادات، روح اقتصاد یا بستر توسعه
  • صلح و سازش، ظرفیتی برای کاهش جمعیت کیفری
  • باند اشاعه فحشا‌‌ در شیراز دستگیر شدند
  • مشخصات و مکان زلزله امروز بعدازظهر در تهران +تصویر
  • اقامتگاه‌های ارزان و اقتصادی در آبادان
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد